سیستم های AIC دستی
- خرابی کلید قطع کننده فشار پایین: این کلید در صورت پایین بودن سطح مبرد از کارکرد کمپرسور جلوگیری می کند.
- سیستم های AIC اتوماتیک
- مشکل در ماژول کنترل، یا سنسور خراب (سنسور دمای هوای محیط، سنسور دمای هوای داخلی، سنسور دمای اواپراتور یا سنسور بار خورشید).
فشار کم – فشار زیاد، فشار بالا – کم یا عادی
- شیلنگ های مکش و تخلیه بر روی کمپرسور معکوس شده اند.
- کلاچ برقی کمپرسور درگیر نشده است.
- شیر انبساط گیر کرده است. اگر کمپرسور از “نوع جابجایی متغیر” باشد، فشار پایین دارای نوسانات کوچک اما سریع است.
- (V) شیر تنظیم کننده جابجایی کمپرسور به درستی تنظیم نشده یا معیوب است
- کمپرسور آسیب دیده
فشار کم – فشار کم، فشار بالا – زیاد یا معمولی
علل احتمالی
- فیلتر اشباع شده با رطوبت
- شیر تنظیم کننده جابجایی کمپرسور در حداکثر جابجایی گیر کرده است.
- انسداد در P. یا L.P انشعاب بین فیلتر و اواپراتور.
عیب یابی و راه حل ها
سیستم AIC نویز دارد
صدایی که در اولین روشن شدن سیستم تهویه مطبوع شنیده می شود به دلیل نقص نیست. در صورت سر و صدای مداوم، وجود یکی از علل خرابی زیر را بررسی کنید و راه حل مربوطه را اعمال کنید.
علت | راه حل |
---|---|
1.کمربند بسته شده یا لیز خورده است | 1. سایش و کشش تسمه را بررسی کنید. |
2.قرقره بیکار تسمه نویز دارد | 2.آن را تعویض کنید. |
3. لغزش صفحه کلاچ برقی | 3. اطمینان حاصل کنید که فاصله بین قرقره کمپرسور و کلاچ الکتریکی 0.3-0.5 میلی متر باشد. |
4. لرزش و رزونانس صفحه پشتیبانی کمپرسور. | 4. مطمئن شوید که پیچ ها محکم هستند و صفحه به درستی قرار گرفته است. |
5. سوپاپ انبساط "سوت میزند". | 5. اگر نویز ادامه داشت، شیر را تعویض کنید. |
6. سر و صدای ناشی از شیلنگ ها یا سایر قطعات در برابر سایر اجزای محفظه موتور. | 6. مسیر شیلنگ ها، براکت های پشتیبانی و غیره را بررسی کنید تا نویز را به طور دقیق مشخص کنید. |
تعداد کمی از اجزای معیوب سیستم تهویه مطبوع فشار ورودی و خروجی نادرستی ایجاد می کند. این باعث ایجاد نویز در کمپرسور می شود که در واقع به دلیل یکی از دلایل ذکر شده در زیر است و نه خود کمپرسور.
- مقدار نادرست مبرد (30-35% بیشتر یا 70-75% کمتر).
- دریچه انبساط بسته یا مسدود شده است.
- شیر معمولی جابجایی کمپرسور معیوب است (فقط برای کمپرسورهای با جابجایی متغیر).
- گرفتگی در مدار سیستم تهویه مطبوع.
- فیلتر اشباع شده با رطوبت.
سیستم AIC بوی نامطبوع متصاعد می کند
تحت شرایط خاص، کپکها و باکتریها (معمولاً در هوا وجود دارند) ممکن است روی سطح هسته اواپراتور ایجاد شوند که باعث ایجاد بوی نامطبوع در داخل خودرو میشوند. علاوه بر بوی بد، تنفس نیز می تواند ناسالم باشد.
- مواد شیمیایی و آنتی باکتریال مختلف را می توان مستقیماً یا از طریق مجاری دمنده یا ورودی هوا روی اواپراتور اسپری کرد. بسیاری از اواپراتورهای جایگزین دارای پوشش شیمیایی خاصی هستند که از رشد کپک و باکتری جلوگیری می کند. لوله های زهکشی که میعان را از اواپراتور دور می کنند نیز باید بازرسی و تمیز شوند.
- به مشتری توصیه کنید که چند دقیقه قبل از خاموش کردن خودرو، سیستم تهویه مطبوع را خاموش کند و فن دمنده را روشن نگه دارد (این کار باعث خشک شدن هسته اواپراتور از رطوبتی می شود که رشد باکتری ها را تشویق می کند).
کندانسور گرمای کافی را دفع نمی کند (کندانسور بیش از حد گرم شده)
علت | راه حل |
---|---|
1. جریان هوا توسط کثیفی انباشته شده روی مبدل های حرارتی مسدود شده است. رادیاتور آب، کندانسور. | 1. رادیاتور و کندانسور را کاملاً تمیز کنید. |
2. سوئیچ فشار یا لامپ دمای آب در سطوح فشار و دمای صحیح خاموش نمی شوند. | 2. کنترل ها را با استفاده از اتصال الکتریکی مناسب قطع کنید. در صورت لزوم قطعه معیوب را تعویض کنید. |
3. فن برقی کار نمی کند | 3. فن برقی را مستقیماً روشن کنید. اگر باز هم کار نکرد تعویض کنید. |
4. عملکرد نادرست توسط فن الکتریکی (جهت چرخش نادرست). | 4. فن زمانی که بین مبدل های حرارتی و موتور قرار می گیرد باید از نوع "مکشی" و اگر بین مبدل های حرارتی و ورودی هوای بیرون قرار می گیرد از نوع "دمنده" باشد. |
5. آب موتور بیش از حد گرم شده است | 5. مطمئن شوید که سیستم خنک کننده اصلی موتور به درستی کار می کند. |
6. کندانسور به درستی قرار نگرفته است. | 6. اطمینان حاصل کنید که فاصله بین رادیاتور و کندانسور 15-20 میلی متر است، در صورت وجود، کانال های هوا باید به درستی قرار گیرند. |
مقدار نادرست مبرد هوا یا گازهای تراکم ناپذیر یا رطوبت در سیستم AIC
علت | راه حل |
---|---|
1. مقدار مبرد نادرست (30-35٪ بیش از حد یا 70-75٪ کمبود). | 1. مبرد را از سیستم A/C بازیابی کنید. |
2. مبرد آلوده. | 2. فیلتر A/C را تعویض کنید (اگر فیلتر از رطوبت اشباع شده است). |
3. فیلتر اشباع شده با رطوبت. | 3. گازها و رطوبت غیر قابل تراکم را از سیستم تهویه مطبوع تخلیه کنید. پمپ وکیوم را حداقل 30 دقیقه روشن کنید. |
4. مهر و موم خلاء را با استفاده از کنترل فشار سنج بررسی کنید. | |
5. مقدار توصیه شده مبرد را به سیستم و همچنین روغن بازیابی شده همراه با مبرد شارژ کنید. |
شیر تنظیم کننده جابجایی کمپرسور معیوب است (فقط برای کمپرسورهای با جابجایی متغیر)
علت | راه حل |
---|---|
1. مقدار مبرد نادرست (30-35٪ بیش از حد یا 70-75٪ کمبود). | 1. مبرد را از سیستم A/C بازیابی کنید. |
2. مبرد آلوده. | 2. فیلتر A/C را تعویض کنید (اگر فیلتر از رطوبت اشباع شده است). |
3. فیلتر اشباع شده با رطوبت. | 3. گازها و رطوبت غیر قابل تراکم را از سیستم تهویه مطبوع تخلیه کنید. پمپ وکیوم را حداقل 30 دقیقه روشن کنید. |
4. مهر و موم خلاء را با استفاده از کنترل فشار سنج بررسی کنید. | |
5. مقدار توصیه شده مبرد را به سیستم و همچنین روغن بازیابی شده همراه با مبرد شارژ کنید. |
شیر تنظیم کننده جابجایی کمپرسور معیوب است (فقط برای کمپرسورهای با جابجایی متغیر)
علت | راه حل |
---|---|
1. دریچه مسدود شده توسط ناخالصی ها (اواپراتور تمایل به یخ زدن دارد) | 1. مبرد را از سیستم A/C بازیابی کنید. |
2. فنرهای رگلاتور شیر به درستی تنظیم نشده است | 2. شیر تنظیم کننده جابجایی واقع در درپوش عقب کمپرسور را تعویض کنید. |
3. با اجازه دادن به پمپ خلاء حداقل 15 دقیقه، گازها و رطوبت غیرقابل تراکم را از سیستم تهویه مطبوع تخلیه کنید. | |
4. مقدار توصیه شده مبرد را به سیستم و همچنین روغن بازیابی شده همراه با مبرد بازیابی کنید. |
شیر انبساط معیوب است
علت | راه حل |
---|---|
1. مویرگی ترموستاتیک شیر معیوب است. | 1. مبرد را از سیستم A/C بازیابی کنید. |
2. مکانیک شیر گیر کرده است. | 2. شیر انبساط را تعویض کنید. |
3. گازها و رطوبت غیر قابل تراکم را از سیستم تهویه مطبوع با اجازه دادن به پمپ خلاء حداقل 15 دقیقه تخلیه کنید. | |
4. مقدار توصیه شده مبرد را به سیستم و همچنین روغن بازیابی شده همراه با مبرد شارژ کنید. |
کلاچ کمپرسور برقی می لغزد یا درگیر نمی شود
توجه: برای شیرهای مجهز به کنترل خودکار (ECC) به بخش خود عیب یاب یا کنترل نرم افزاری بروید.
علت | راه حل |
---|---|
1. کمبود مبرد (70-75٪ کمبود) | 1. نشت مبرد را جستجو کنید |
2. سیم پیچ کلاچ برقی بدون برق یا متناوب پر انرژی | 2. سیم کلاچ برق را از آن جدا کنید سیستم الکتریکی را با استفاده از فیوز 7.5 آمپری به قطب مثبت باتری متصل کنید. اگر کلاچ درگیر نشد، باید تعویض شود. اگر درگیر شد، سوئیچ فشار، ترموستات، سوئیچ کنترل تهویه مطبوع و اتصالات الکتریکی متفرقه را بررسی کنید. |
3. فاصله نادرست بین قرقره های کمپرسور و صفحه کلاچ برقی | 3. فاصله باید بین 0.3-0.5mm باشد |
یخ روی هسته اواپراتور
توجه داشته باشید:
- این ممکن است حتی پس از چند دقیقه کارکرد رخ دهد و باعث افت تدریجی جریان هوا در دریچه ها شود.
- برای شیرهای مجهز به کنترل خودکار (ECC) به سراغ خود عیب یاب یا کنترل نرم افزاری بروید.
علت | راه حل |
---|---|
1. خرابی توسط ترموستات یا پروب "بدون یخ زدگی" (در صورت وجود). | 1. مطمئن شوید که اتصال الکتریکی ترموستات یا پروب "بدون یخ زدگی" در شرایط خوبی است و سنسور به درستی قرار گرفته است. در صورت نیاز قطعات معیوب را تعویض کنید. |
2. خرابی توسط فن دمنده | 2. با فعال بودن سیستم تهویه مطبوع، حداقل اولین سرعت تهویه باید کار کند. در غیر این صورت، مطمئن شوید که سیستم الکتریکی به درستی وصل شده است. |
3. شیر تنظیم کننده جابجایی کمپرسور می باشد معیوب (فقط برای کمپرسورهای با جابجایی متغیر). | 3. عملکرد کمپرسور را بررسی کنید شیر تنظیم کننده جابجایی |
کمپرسور آسیب دیده
علت | راه حل |
---|---|
1. سوپاپ ها خم شده اند | 1. مبرد را از سیستم A/C بازیابی کنید. |
2. تصرف | 2. کمپرسور را از سیستم تهویه مطبوع تعویض کنید. |
3. اگر کمپرسور مسدود شد، سیستم تهویه مطبوع را با استفاده از یک محصول خاص شستشو دهید و فیلتر آبگیری را تعویض کنید. | |
3. اگر کمپرسور مسدود شد، سیستم تهویه مطبوع را با استفاده از یک محصول خاص شستشو دهید و فیلتر آبگیری را تعویض کنید. | |
4. یک کمپرسور جدید نصب کنید. | |
5. گازها و رطوبت غیرقابل تراکم را از سیستم تهویه مطبوع با اجازه دادن به پمپ خلاء حداقل 30 دقیقه تخلیه کنید. | |
6. مقدار توصیه شده مبرد را به سیستم و همچنین روغن بازیافت شده همراه با مبرد بازیابی کنید. |
نفوذ هوای گرم در محفظه سرنشین آب گرم نفوذ شده در بخاری
علت | راه حل |
---|---|
1. شیر آب بخاری (در صورت وجود) انجام می دهد به درستی بسته نمی شود | 1. مکانیسم های اهرمی و/یا کنترل سوپاپ را بررسی کنید موتور در صورت لزوم بخاری را قطع کنید. |
2. فلپ های مخلوط کننده هوا و/یا چرخش مجدد هستند کاملا مهر و موم نشده است | 2. مکانیسم های اهرمی و/یا کنترل سوپاپ را بررسی کنید موتورها |
3. آب بندی یونیت اواپراتور با هوابندی ضعیف | 3. مطمئن شوید که واحد اواپراتور محکم بسته شده است و کوپلینگ ها با بخاری اصلی درست هستند تا از نفوذ هوای گرم از بیرون جلوگیری شود. |
انسداد در مدار سیستم AIC
یک کمک تشخیصی بسیار مفید “تست احساس” است. همانطور که از آزمایش نشان میدهد، این موضوع صرفاً احساس کردن لولهها و اجزاء برای افت دما است که نشاندهنده محل انسداد احتمالی است.
در این مرحله شما متوجه خواهید شد که چه سمتی از سیستم تهویه مطبوع باید گرم و چه سمتی سرد باشد. اما آنچه که با خواندن گیج فشار نیز اتفاق می افتد، گاهی اوقات آنها منطقی نیستند.
محل درگاه های شارژ سیستم تهویه مطبوع باید در نظر گرفته شود. بسته به اینکه انسداد در کدام سمت درگاه شارژ قرار دارد، قرائت گیج فشار ممکن است زیاد یا کم باشد. از “تست احساس” و همچنین خوانش گیج های فشار استفاده کنید.