مقالات تخصصی فارس کوروش

سیستم های تهویه خودرو (قسمت هفتم)

فن ها و دمنده ها

فن ها و دمنده ها هوای تازه یا چرخش شده را در سراسر رادیاتور و هسته های بخاری حرکت می دهند تا هوای خنک یا گرم شده را برای سیستم کنترل آب و هوا فراهم کنند.

بدون دمنده، مبرد داخل رادیاتور حرارت بسیار کمی را از محفظه مسافر جذب می کند.

به طور مشابه، هوای سرد در محفظه سرنشینان مقدار کمی از گرما را از مایع خنک کننده داغ داخل هسته بخاری جذب می کند.

در خودرویی با ATC، کنترل پنل سیگنال هایی را به کنترل سرعت فن ارسال می کند تا سرعت دمنده را با توجه به شرایط کار تعیین کند.

فن ها و دمنده ها به ندرت آسیب می بینند. با این حال، هنوز چند مشکل احتمالی وجود دارد

صدای وزوز یا صدای متمایز از ناحیه داشبورد زمانی که فن در حال کار است، معمولاً نشان می‌دهد که برگ‌ها، کاغذ یا سایر زباله‌ها در داخل دمنده افتاده‌اند. صداهای دیگر ممکن است نشان دهنده آسیب جدی تر تیغه ها یا فرسودگی بلبرینگ باشد.

اگر فن اصلا کار نکند، به احتمال زیاد مشکل کنترل یا سیم کشی است. از آنجایی که عملکرد فن و دمنده به چندین کنترل مختلف بستگی دارد، خرابی هر یک از آن قطعات یا سیم کشی آنها مانع از کارکرد فن یا دمنده می شود. فن همچنین ممکن است از منبع تغذیه یا زمین خود جدا شده باشد.

یک احتمال دیگر قفل شدن فن می باشد که در این حالت جریان کشی موتور فن به حداکثر می رسد. در این حالت قطعه فن درایو یا کنترل پنل (در خودروهای مختلف فرق دارد) از فیدبک سر موتور این مشکل را دریافته و جریان ورودی به فن را کنترل می نماید.

کنترل سرعت فن

 سرعت فن بر اساس تفاوت بین دمای تنظیم شده توسط مشتری و دمای واقعی داخل خودرو است. اگر تفاوت زیادی بین دمای تنظیم شده و دمای واقعی داخلی وجود داشته باشد، سیستم به سرعت بالای فن تغییر می کند. با نزدیک شدن به دمای داخلی به دمای تنظیم شده، سرعت فن کاهش می یابد.

سرعت فن نیز برای جبران بار خورشید متفاوت است. در برخی از خودروها، سرعت فن نیز با توجه به دمای محیط (خارج) متفاوت است. همچنین سرعت فن به صورت دستی قابل کنترل است.

کنترل دیگری که مد نظر است، ثابت بودن دور موتور فن است. این کار در برخی خودروها توسط کنترل پنل انجام می شود. در برخی دیگر این کار توسط فن درایو دیجیتال انجام می شود.

سنسور داخل خودرو

سنسور داخل خودرو اطلاعات دمای محفظه سرنشین را به کنترل پنل ارسال می کند. سنسور روی صفحه ابزار نزدیک سمت راننده قرار دارد. سنسور تغییرات دمای خودرو را به یک مقدار مقاومت تبدیل می کند که به کنترل پنل وارد می شود.

کنترل کلاچ کمپرسور

در خودروهای بدون کمپرسور با جابجایی متغیر، کلاچ کمپرسور هر زمانی که سیستم ATC در حالت خودکار یا یخ زدایی باشد روشن است، مگر اینکه دمای محیط خیلی پایین باشد (زیر 5 درجه سانتیگراد).

از آنجایی که کنترل کلاچ کمپرسور یک جزء الکتریکی است، ممکن است خود قطعه یا سیم های منتهی به آن آسیب ببیند یا قطع شود. اگر کنترل کلاچ کمپرسور از کار بیفتد، کمپرسور روشن نمی شود. همچنین اگر کنترل پنل یا ATC سیگنال نامناسبی دریافت کنند، این اتفاق می افتد.

اگر کمپرسور روشن نشود، کنترل کلاچ کمپرسور یک علت احتمالی است.

سنسور محیطی

سنسور محیط اطلاعات دمای هوای بیرون را به سیستم اندازه گیری و کنترل پنل ارسال می کند. این سنسور در داخل خودرو، جلوی کندانسور قرار دارد.

از آنجایی که حسگر محیط یک قطعه الکتریکی است، ممکن است خود قطعه یا سیم های منتهی به آن آسیب ببیند یا قطع شود. اگر سنسور محیط از کار بیفتد، سیستم ATC قادر به تعیین دمای بیرون نخواهد بود و ممکن است کولر گازی روشن نشود. اگر مدار باز باشد، این سیگنال به عنوان دمای بسیار پایین تعبیر می شود. کنترل پنل سیگنالی برای روشن کردن کمپرسور ارسال نمی کند.

اگر تهویه هوا سرد نشود، و اگر سنسور نشان دهد که سیکل مبرد به درستی کار می کند، سنسور محیط یک علت احتمالی است.

سنسور تشعشع خورشید

سنسور تشعشع خورشیدی میزان نور خورشید وارد شده به خودرو را اندازه گیری می کند و این اطلاعات را به کنترل پنل ارسال می کند. این سنسور میزان تشعشع خورشید را به یک مقدار جریان تبدیل می کند که به کنترل پنل وارد می شود. این سنسور روی داشبورد نزدیک شیشه جلو قرار دارد.

از آنجایی که سنسور تشعشع خورشیدی یک قطعه الکتریکی است، ممکن است خود قطعه یا سیم های منتهی به آن آسیب ببیند یا قطع شود. اگر سنسور تشعشع از کار بیفتد، سیستم ATC قادر به تشخیص اینکه آیا نور خورشید باعث گرم شدن محفظه سرنشینان می شود یا خیر، نخواهد بود و در روزهای گرم و آفتابی به اندازه کافی خودرو را خنک نمی کند.

سنسور ورودی

از آنجایی که سنسور ورودی یک جزء الکتریکی است، ممکن است خود قطعه یا سیم های منتهی به آن آسیب ببیند یا قطع شود. اگر سنسور ورودی از کار بیفتد، سیستم ATC نمی تواند تشخیص دهد که رادیاتور کار می کند و تهویه  همانطور که انتظار می رود روشن یا خاموش نمی شود.

هنگامی که سنسور ورودی از کار می افتد، به نظر می رسد یک مدار باز است. این توسط سیستم به عنوان سیگنالی تعبیر می شود که دمای رادیاتور یا هوای ورودی بیش از حد سرد است و کمپرسور خاموش است.

سنسور فشار مبرد

سنسور فشار مبرد به کندانسور متصل می شود. سنسور در برابر فشار بیش از حد بالا یا پایین مبرد محافظت می کند. اگر فشار از حدود مشخصی بالاتر یا پایین تر شود، سنسور فشار مبرد یک سیگنال ولتاژ به ECM ارسال می کند که نشان دهنده فشار بالا یا پایین در سیستم مبرد است.

سنسور ممکن است در یک ولتاژ خاص باقی بماند یا بالاتر یا پایین تر از مشخصات باشد و باعث از کار افتادن کلاچ آهنربایی کمپرسور AC شود.

درب و موتور مخلوط هوا

موقعیت درب مخلوط هوا توسط کنترل پنل بر اساس ورودی سنسورهای ورودی مختلف کنترل می شود. موقعیت درب مخلوط هوا، هوای سرد، هوای گرم یا مخلوطی از هوای سرد و گرم را به داخل محفظه مسافر هدایت می کند تا به دمای تنظیم شده برسد.

میله کنترل درب مخلوط هوا ممکن است از جای خود خارج شود یا به اشتباه تنظیم شود یا موتور درب مخلوط هوا از کار بیفتد. همچنین سوئیچ کنترل پنل یا اتصال به تقویت کننده خودکار ممکن است آسیب ببیند.

اگر درب مخلوط هوا در موقعیت هوای سرد گیر کرده باشد، گرمایشی وجود نخواهد داشت و احتمالاً هوای سرد دمیده می شود. اگر درب مخلوط هوا در موقعیت هوای گرم گیر کرده باشد، خنک کننده ای وجود نخواهد داشت و به احتمال زیاد هوای گرم به جای آن دمیده می شود. اگر در وسط راه گیر کرده باشد، هوا همیشه ولرم خواهد بود تا گرم یا سرد.

اگر مخلوط هوا در حالت گرم گیر کرده است، حالت در یخ زدایی گیر کرده است، و ورودی در هوای تازه گیر کرده است، کنترل پنل را بررسی کنید.

تجهیزات سرویس AIC

تمام سیستم های تهویه خودرو در نهایت نیاز به سرویس دارند. یک سیستم تهویه معمولا هر سه یا چهار سال یکبار نیاز به شارژ مجدد دارد زیرا آلودگی در سیستم (آب، روغن نادرست، کثیفی، قطعات فلزی، اسیدها) می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

تجهیزات بازیابی و بازیافت مبرد


هدف از Recovery & Recycling بازیابی مبرد از سیستم تهویه است که مبرد مایع را متراکم، خالص و در سیلندر ذخیره می کند و برای استفاده مجدد آماده می شود.

قبل از باز کردن سیستم برای تعمیر، تمام مبرد باید از سیستم تهویه خودرو بازیابی شود. سپس مبرد باید بازیافت شود تا استانداردهای خلوص خاصی را برآورده کند.

از آنجایی که R134a به پتانسیل گرمایش جهانی می افزاید (همچنین از نقطه نظر هزینه)، بازیابی و بازیافت آن الزامی است.

توجه:

یونیت بازیابی و بازیافت مبرد

این تجهیز با تغذیه 220 ولت 50 هرتز کار می کند و همانطور که از نامش مشخص است برای بازیابی و بازیافت گاز مبرد به کار میرود. این یونیت در مسیر سیکل مبرد قرار می گیرد و به طور اتوماتیک عمل بازیابی و بازیافت را انجام می دهد.

تجهیزات تخلیه

یک قطره آب ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما برای یک سیستم مبرد، دشمن شماره یک تکنسین ها است زیرا رطوبت به راحتی وارد سیستم می شود و به سختی حذف می شود.

رطوبت در شیر انبساط، کریستال های یخ را تشکیل می دهد که جریان مبرد را به تاخیر می اندازد. یا آن را متوقف می کند و باعث از بین رفتن خنک کننده می شود. با گرم شدن شیر انبساط، به دلیل کمبود مبرد، یخ ذوب شده و از شیر انبساط عبور می کند. سپس مبرد دوباره شروع به کار می کند تا زمانی که رطوبت به شیر انبساط بازگردد و یک بار دیگر کریستال های یخ بسازد. در نتیجه فرآیند خنک شدن متناوب می شود.

رطوبت داخل مبرد باعث ایجاد مشکل خوردگی می شود.

مقداری روغن مبرد رطوبت را جذب می کند. اسیدهای تشکیل‌دهنده آب با روغن مبرد مخلوط می‌شوند و مخلوطی از گلبول‌های ریز تشکیل می‌دهند. این اثر «لجن‌کاری» نامیده می‌شود و توانایی روان‌کاری روغن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

موثرترین راه برای از بین بردن رطوبت استفاده از یک سیستم پمپ خلاء خوب است.

هدف پمپ خلاء حذف رطوبت و هوا از سیستم تهویه  است. پمپ خلاء در واقع رطوبت مایع را بیرون نمی کشد، بلکه باعث می شود تا به حالت بخار بجوشد که می تواند به طور بی ضرر از سیستم خارج شود و از طریق اگزوز پمپ خلاء تخلیه شود.

نکات مهم

پمپ وکیوم (دارای شیر برقی و وکیوم گیج)

پمپ خلاء دو مرحله ای با شیر برقی و گیج خلاء باید در دسترس باشد.

نکات مهم در انتخاب این پمپ ها مد نظر قراردادن مشخصات زیر است:

  • وزن کم
  • سر و صدای بسیار کم
  • خلاء نهایی 3x10Pa (25 میکرون).
  • حداقل 4 اسب بخار
  • دارای اتصالات منطبق

 

تجهیزات شارژ

تجهیزات شارژ مبرد باید بتواند مقدار وزن تعریف شده توسط کاربر، از مبرد را به سیستم تهویه  وارد کند. شارژ مقدار صحیح مبرد ظرفیت و کارایی مناسب سیستم تهویه  را تضمین می کند.

مهم: قبل از شروع به کار، سیستم تهویه  شارژ مبرد باید به درستی تخلیه شده و نشتی آزمایش شود.


شارژ وزنی با استفاده از ترازوی دیجیتال مبرد دقیق ترین و سریع ترین روش شارژ سیستمی است که دارای شارژ مبرد شناخته شده است.

توجه

مشخصات فنی ترازوی الکترونیکی با قطع شارژ خودکار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *