مقالات تخصصی فارس کوروش

سیستم های تهویه خودرو (قسمت هشتم)

تجهیزات فلاشینگ AIC

هنگامی که یک کمپرسور از کار می افتد، اغلب به دلیل زباله های فلزی وارد شده به سیستم می باشد. بیشتر این زباله ها در کندانسور جمع می شوند، جایی که می توانند باعث انسداد شوند که عملکرد خنک کننده را مختل می کند. زباله ها می توانند لوله روزنه یا شیر انبساط را ببندند. این می تواند جریان مبرد و روغن روان کننده را مسدود کند و باعث از بین رفتن خنک کننده و آسیب احتمالی کمپرسور شود. شستشوی سیستم بهترین راه برای از بین بردن روغن باقیمانده و آلاینده ها در هنگام تعویض کمپرسور است.فلاشینگ می تواند به جلوگیری از خرابی های مکرر کمپرسور و انسداد سیستم با جابجایی و تمیز کردن لجن و زباله کمک کند. تعویض قطعات بسیار آلوده مانند کندانسور، آکومولاتور یا گیرنده خشک کن و لوله دهانه یا شیر انبساط راه دیگری برای خلاص شدن از شر این آلاینده ها است. اما فلاشینگ معمولا انتخاب اقتصادی تری است. صرف نظر از اینکه از کدام روش استفاده می کنید، لوله دهانه یا شیر انبساط همیشه باید در صورت یافتن آلودگی تعویض شود.لجن معمولاً در نتیجه آلودگی رطوبت است. رنگ سیاهی که حاصل می شود می تواند به کمپرسور آسیب برساند و لوله دهانه یا شیر انبساط را وصل کند. قرار است “خشک کننده” جذب کننده رطوبت در آکومولاتور یا گیرنده خشک کن از این اتفاق جلوگیری کند.

 اما ماده خشک کن فقط می تواند رطوبت زیادی را در خود نگه دارد. پس از اشباع، لجن شروع به تشکیل شدن می کند.یکی دیگر از دلایل فلاشینگ، حذف باقیمانده روغن روان کننده از سیستم است.مفهوم اساسی در پشت هر کار شستشو، حذف روغن و آلاینده ها از سیستم تهویه  است. در بیشتر موارد، آلاینده ها و زباله ها به روغن می چسبند. اگر بتوانید تمام روغن را حذف کنید، تمام آلودگی ها را از بین خواهید برد.صرف نظر از نوع سیستم تهویه  که در حال شستشو هستید، هرگز اقدام به شستشوی کمپرسور، آکومولاتور یا خشک کن گیرنده نکنید. لوله اوریفیس، فیلتر خشک کن و آکومولاتور باید تعویض شوند.

واحد فلاشینگ بر اساس اصل عملکرد پالس در طول فرآیند تمیز کردن کار می کند. حلال در دستگاه بازیابی می شود و حلال خالص شده به داخل سیلندر باز می گردد. این روش شستشو، تمیز کردن موثر و سریع را از آلودگی های دشوار تضمین می کند.

با استفاده از فشار بالا، تا 8 بار، ذرات و دوده به شدت خارج می شوند. یک عملیات پالس ویژه، عمل چربی زدایی ساینده اضافی را برای حذف دوده و کثیفی از شکاف ها و گوشه ها اعمال می کند. حلال به دلیل نقطه جوش پایین آن به راحتی از تجهیزات بازیابی می شود و آن را خشک و تمیز می کند.

تجهیزات تست و تشخیص نشت

نشت مبرد از سیستم تهویه  بر عملکرد یک سیستم آب بندی شده تأثیر می گذارد. هم فشار مکش و هم فشار تخلیه به دلیل از دست دادن مبرد کاهش می یابد. به دلیل فشارهای مکش کمتر، بازگشت روغن روانکار دشوار می شود. علاوه بر این احتمال نشت روغن با مبرد ممکن است منجر به آسیب دیدن کمپرسور شود. اگر فشار مکش ناشی از نشت مبرد کمتر از فشار اتمسفر باشد، احتمال نشت هوا به داخل سیستم وجود دارد. این باعث می شود که رطوبت وارد سیستم شود و باعث خوردگی قطعات داخلی شود.

دو روش اصلی برای تست نشتی سیستم تهویه وجود دارد

تست نشت تحت خلاء

تست نشت تحت خلاء هنگامی که یک خلاء (حداقل 1000 میکرون یا کمتر) روی سیستم کشیده می‌شود و سپس پمپ خلاء خاموش می‌شود، خوب است که به سیستم اجازه دهید حدود 20 تا 30 دقیقه با گیج‌های متصل به مانیتور بماند. اگر خلاء در این مدت از بین برود، نشان دهنده وجود نشتی است.

توجه داشته باشید که آزمایش خلاء قطعی نیست. سیستم ممکن است تحت خلاء نشتی داشته باشد که تحت فشار عادی سیستم ظاهر نشود و بالعکس.

تست نشت نگه داشتن فشار

مطمئن ترین روش برای تست نشت سیستم تهویه  خودرو استفاده از نیتروژن است. برای آزمایش کامل سیستم تهویه، سیستم باید تا 15 بار (200 psi) با نیتروژن تحت فشار قرار گیرد. اجازه دهید سیستم حداقل 20-30 دقیقه بماند. در صورت عدم تغییر در فشارها، سیستم تهویه  عاری از نشتی است. نیتروژن باید با احتیاط استفاده شود. تنظیم کننده نیتروژن برای تنظیم و کنترل فشار نیتروژنی که به سیستم تهویه  وارد می کنید مورد نیاز است. برای دست یافتن به بهترین نتایج، پیشنهاد می شود که نیتروژن از طریق مجموعه ای از فشار سنج های منیفولد به سیستم A/C متصل شود.

نیتروژن همچنین می تواند برای پاکسازی رطوبت اضافی از سیستم های A/C و برای شستشو استفاده شود. نیتروژن به عنوان یک گاز بسیار خشک و بی اثر شناخته شده است. بهترین مزیت نیتروژن این است که هیچ مشکل دیگری در اجزای سازنده ایجاد نمی کند و با روغن ها یا سایر آلاینده هایی که ممکن است در سیستم تهویه  یافت شود واکنش نشان نمی دهد.

هر دو آزمایش (تحت خلاء یا فشار) دقیقاً محل نشتی را نشان نمی دهند. این نوع بررسی فقط برای بررسی اینکه آیا سیستم نشتی دارد یا خیر مفید است.

روش های تشخیص نشت و نشت یابی بصری

هنگامی که نشت مبرد رخ می دهد، در برخی موارد رایج است که روغن روان کننده همراه با مبرد خارج شود. وجود روغن و گرد و غبار پوشانده شده در اطراف اتصالات شلنگ، اتصالات و قطعات نشان دهنده نقطه نشتی است.

مخلوطی از مایع ظرفشویی و آب در اطراف لوله ها و اتصالات سیستم تهویه تحت فشار، حباب هایی را در نقاط نشتی ایجاد می کند.

نشت یاب الکترونیکی

این نشت یاب ها به روش های مختلفی عمل می کنند. متداول‌ترین حالت این است که وقتی دستگاه روشن می‌شود، صدای تیک تاک کم شنیده می‌شود و هنگامی که کاوشگر نشتی را پیدا کرد، صدای تیک تاک به صدای بلند افزایش می‌یابد. این را می توان با حرکت دادن نوک حسگر به آرامی در اطراف قسمت زیرین قطعات و اتصالات در فاصله تقریباً 10-5 میلی متری به دست آورد.

مهم: اجازه ندهید که نوک حسگر با قطعات یا اتصالات تماس پیدا کند زیرا خوانش اشتباه و آسیب دیدگی نوح حسگر محتمل می شود.

سیستم فلورسنت فرابنفش

یک رنگ فلورسنت رنگی به سیستم تهویه  تزریق می شود و اجازه می دهد تا با مبرد در گردش باشد. سپس یک لامپ فرابنفش با طراحی ویژه روی هر جزء در سیستم تهویه  رد می شود. اگر نشتی مشهود باشد، رنگ رنگی به رنگ زرد روشن می درخشد. این روش برای نشان دادن یک نشتی کوچک بسیار خوب است.

 

توصیه می‌شود از مشتری بخواهید که تقریباً یک هفته دیگر بازگردد، زیرا اگر سیستم تهویه  نشتی کوچک داشته باشد، رنگ ممکن است طولانی‌تر ظاهر شود.

شناسه مبرد

بهترین دفاع در برابر مبرد ناشناخته، و خطرات مرتبط با مبرد ناشناخته، یک شناسه مبرد است. هر زمان که مشکوک به مبرد هستید از شناسه مبرد استفاده کنید.

کار اصلی شناسه مبرد کمک به تکنسین ها برای بررسی خلوص مبرد در سیلندرهای ذخیره سازی یا مستقیماً در سیستم های تهویه  خودرو است. این دستگاه‌ها معمولاً R12، R134a، R22، هوا و هیدروکربن‌ها را شناسایی می‌کنند.

همچنین تصفیه گازهای غیر قابل تراکم مبتنی بر هوای محیط (NCG) از مخازن ذخیره مبرد یا سیستم های تهویه  خودرو را تعیین و کنترل می کند.

سایر ابزارهای اندازه گیری

شناسه Mini R134a

یک شناسه اقتصادی برای تأیید کیفیت مبردهای R-134a در سیستم های تهویه  خودرو. آن را با یک سیگنال “GO” یا “NO GO” بررسی و تأیید می کند.

 دماسنج دیجیتال با پروب

دماسنج دیجیتال IR

این دماسنج می تواند برای اندازه گیری دمای رجیسترها و گریل ها و همچنین دمای محیط استفاده شود

وکیوم سنج الکترونیکی

این ابزار از سطوح خلاء 12000 میکرون تا … “0” خوانده می شود و ممکن است در دمای محیط از 0 درجه تا 50 درجه سلسیوس استفاده شود.

 تستر کمپرسور جابجایی متغیر

این تستر کمپرسورهای متغیر بدون کلاچ را کنترل می کند. با کنترل جابجایی (مستقل از رایانه داخلی) می توان تشخیص دقیق تری را روی سیستم انجام داد.

 تستر سوئیچ فشار

تستر برای بررسی سوئیچ فشار گاز. شامل آداپتورهایی برای رایج ترین اندازه های رشته سوئیچ فشار گاز است.

نمودار دمای دیجیتال فشار مبرد

این ابزار مرجع سریع و دقیق دما را در یک صفحه نمایش بزرگ و LCD ارائه می دهد.

سطح سنج صدا

برای تعیین کمیت سطح صدا

مقیاس های الکترونیکی

برای توزین سیلندرهای مبرد

تشخیص نشت گاز نیتروژن I هیدروژن ردیاب

این سنسور از یک حسگر گرمایش حالت جامد استفاده می کند که به شدت به گاز ردیاب نیتروژن/هیدروژن طراحی شده است. مخلوط گاز ردیاب با ماده 6، بند 3 دستورالعمل اتحادیه اروپا 2006/40/EC مطابقت دارد.

کیت پاک کننده لوله یونیورسال اوریفیس

این مجموعه از ابزارها باعث می شود که لوله های دهانه ای که در سیستم های تهویه  خودرو یافت می شوند را به راحتی جدا کنید.

 صاف کننده باله

برای تراز کردن پره های کندانسور یا اواپراتور.

حذف کننده هسته سوپاپ

حذف کننده هسته شیر برای شیرهای استاندارد و JRA.

برش شلنگ

برای برش تمام اندازه های رایج شیلنگ های تهویه .

تشخیص aIC شیشه بینایی

ابزاری مناسب برای قابل مشاهده کردن جریان مبرد.

مجموعه سرویس آب بندی کمپرسور

هنگام تعویض مهر و موم در کمپرسور به این ابزار خاص نیاز است.

کیت ابزار کلاچ

کیت ابزار برای مونتاژ و جداسازی کلاچ ها در کمپرسورها استفاده می شود.

کیت ابزار قفل فنری

ابزار قطع اتصال کوپلینگ فنری برای فورد، هیوندای، ولوو، پژو و سیتروئن.

تجهیزات چین دار شلنگ

تمام 4 ابعاد شیلنگ استاندارد را پوشش می دهد.

کیت تعقیب نخ

برای تنظیم مجدد رزوه های آسیب دیده در اتصالات خاص A/C. کیت تعقیب نخ با سایزهای مختلف تعقیب کننده برای نوسازی مجدد نخ مادگی و نر.

مجموعه های AIC

مجموعه O-ring

کیت O-ring جهانی HNBR برای سیستم های تهویه .

مجموعه هسته سوپاپ

7 هسته شیر مختلف و 1 حذف کننده هسته شیر کوچک.

مجموعه لوله اوریفیس

مجموعه درپوش سوپاپ

10 درپوش مختلف سوپاپ.

مجموعه مهر و موم و واشر GM

مجموعه ای از واشر شلنگ برای کمپرسورهای GM. شش نوع مختلف، چهار نوع از هر نوع.

ست فرول شیلنگ

مجموعه ای از سوکت های چین دار جایگزین در اندازه های شیلنگ استاندارد 6، 8، 10 و 12.

شیلنگ استاندارد AIC

سایز شلنگ 6، 8، 10، 12 در هر متر.

مجموعه گارد کمپرسور

کمپرسورهای جدید یا بازسازی شده گاها توسط براده های فلزی یا ذرات کثیفی باقی مانده در سیستم تهویه  آسیب می بینند. یک بازدید ساده در خط مکش کمپرسور جدید می تواند از این اتفاق جلوگیری کند. نصب آسان بدون برش خطوط.

نوار فوم

برای حفاظت استفاده می شود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *