روغن کمپرسور
هدف استفاده از روغن کمپرسور تامین روانکاری کمپرسور است. روغن به کمپرسورها کمک می کند که از اصطکاک بین بلبرینگ ها، پره ها و روتور جلوگیری شده و دوام بیشتری داشته باشند.
سازنده خودرو یا کمپرسور ویسکوزیته و نوع روان کننده را تعیین می کند. استفاده از روان کننده های مناسب برای عملکرد مناسب سیستم، دوام و طول عمر بسیار مهم است.
امروزه چهار روغن اصلی کمپرسور تهویه در بازار وجود دارد که عبارتند از:
- روغن معدنی فقط در سیستم های قدیمی R12 استفاده می شود.
- روغن PAG (Poly-Alkaline-glycol) مورد استفاده در تجهیزات اصلی خودروهای سواری و کامیون های سبک HFC-134a.
- روغن POE (به اختصار Poly-ol-esterیا Ester) روان کننده مصنوعی است که توسط تولید کنندگان خودروهای کمی مشخص شده است.
- روغن PAO (Poly-alpha-olefin) روغن مصنوعی است. در بازار جدید است و کم کم محبوب می شود. علامت تجاری آن “یک سایز برای همه” است، زیرا سطح ویسکوزیته آن تقریباً با همه انواع روغن ها و مواد افزودنی سیستم تهویه و همچنین با اکثر کمپرسورها سازگار است.
ویسکوزیته یا ضخامت کمی روغن کمپرسور وجود دارد: ISO 46، ISO 68، ISO 100، ISO 150. عدد کوچکتر نشان دهنده روغن چسبناک کمتر است.
مهم: اکثر کمپرسورهای تهویه مورد استفاده در خودروهای هیبریدی یا الکتریکی توسط یک موتور الکتریکی با ولتاژ بالا هدایت می شوند. فقط از روغن روانکار غیر رسانا (POE یا PAO) می توان استفاده کرد. زیرا سیم پیچ ها در این موتورهای الکتریکی در معرض روغن روان کننده سیستم A/C قرار دارند. حتی مقدار کمی روغن PAG می تواند به عایق ولتاژ بالا در کمپرسور الکتریکی آسیب برساند.
تعویض قطعه
هنگام تعویض قطعات، توصیه های سازنده را در مورد مقدار روغنی که باید به اجزای جدید اضافه شود، قبل از نصب بررسی کنید. این توصیه ها معمولاً در کتابچه راهنمای کارگاه خودروی مربوطه یافت می شود.
نمونه هایی از مقادیر تقریبی:
- اواپراتور 40 میلی لیتر
- فیلتر خشک کن 20 میلی لیتر
- کندانسور 30 میلی لیتر
- آکومولاتور 40 میلی لیتر
- شیلنگ 20 میلی لیتر
- لوله های 20 میلی لیتر
روغن ناکافی در سیستم به دلیل عدم روانکاری به کمپرسور آسیب می رساند، اما روغن اضافی در کندانسور جمع می شود و از عملکرد مناسب خنک کننده جلوگیری می کند.
اگر به نظر می رسد کمپرسور نیاز به روانکاری دارد، احتمالاً آسیب دیده است. سیستم را از نظر وجود زباله بررسی کنید و در صورت نیاز کمپرسور را تعویض کنید.
اگر عملکرد خنک کننده با وجود چندین تعمیر اخیر ضعیف باشد، سیستم ممکن است حاوی روان کننده اضافی باشد، به خصوص اگر روغن بدون تخلیه و اندازه گیری تمام روغن به سیستم اضافه شده باشد.
کمپرسور (تعویض جدید)
روغن روان کننده را از کمپرسور تخلیه و اندازه گیری کنید. به همین ترتیب، روغن کمپرسور جدید را بردارید، این کمپرسور جدید را با همان مقدار روغن تخلیه شده از کمپرسور قدیمی دوباره پر کنید.
در کمپرسورهای بدون فیش بازرسی، روغن را از طریق درگاه تخلیه و مکش به کمپرسور اضافه کنید، توپی کمپرسور را چندین بار با دست بچرخانید تا مطمئن شوید روغنی در محفظه کمپرسور گیر نکرده است.
از روغن تمیز جدید حذف شده از کمپرسور جدید به اضافه 10 سی سی استفاده کنید تا روغن داخلی وجود داشته باشد.
ایمنی مبرد
از آنجایی که R134a نقطه جوش بسیار پایینی دارد، هنگام استفاده از آن باید مراقب بود. اقدامات ایمنی زیر باید رعایت شود:
همیشه از عینک محافظ چشم استفاده کنید.
برای محافظت از پوست دست از دستکش استفاده کنید. اجازه ندهید R134a با پوست دست شما تماس پیدا کند زیرا باعث سرمازدگی می شود.
ظروف مبرد را در معرض شعله های باز، سطوح داغ یا دمای بالاتر از 50 درجه سانتیگراد قرار ندهید
هنگام شارژ یا بازیابی مبرد، تهویه مناسب را فراهم کنید زیرا از هوا سنگین تر است. از تنفس بخار R134a خودداری کنید.
هنگام تمیز کردن موتور با بخار آب داغ مراقب باشید. آب داغ روی لوله ها و لوله های تهویه می تواند باعث انبساط حرارتی مبرد موجود در سیستم شود.
از انتقال مبرد از سیلندر به سیلندر با استفاده از پمپ بدون اطلاع از زمانی که بطری در حال پر شدن به 80 درصد ظرفیت خود رسیده است، خودداری کنید، زیرا 20 درصد باقیمانده برای انبساط حرارتی استفاده می شود.
از حمل و نقل ظروف مبرد در قسمت سرنشینان خودرو خودداری کنید.
ظروف مبرد را سوراخ یا سوزان ندهید.