مقالات تخصصی فارس کوروش

سیستم های تهویه خودرو (قسمت دهم)

R134a - تفاوت های هندلینگ و سرویس HFO 1234yf


از سال 2012 خودروهایی با سیستم تهویه  که بر روی مبرد جدید 1234yf کار می کنند وارد بازار اروپا شدند. با این حال، اکثر وسایل نقلیه در جاده‌ها همچنان از مبرد R-134a قدیمی‌تر استفاده می‌کنند و این مبردها سال های بیشتر به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

HFO-1234yf دارای فشار بخار، کلاس سمیت A، مشابه R-134a است، اما قابلیت اشتعال خفیف دارد.

HFO1234yf اندکی قابل اشتعال است. اقدامات احتیاطی مورد استفاده با سایر مواد قابل اشتعال (بنزین، روغن) برای 1234yf قابل اعمال است. به طور کلی، مناطق کم ارتفاع (مانند گودال های کارگاهی، شفت ها یا خروجی های زیرزمین) ممکن است باعث شوند که مبرد آزاد شده به حوضچه وارد شود زیرا از هوا سنگین تر است. مقررات فعلی مستلزم آن است که مناطق کار به اندازه کافی تهویه شوند و واحدهای استخراج در صورت وجود روشن شوند.

تکنسین های سرویس نباید هنگام کار روی سیستم های حاوی مبرد سیگار بکشند یا شعله ایجاد نمایند.

HFO 1234yf

استوانه سفید با نوار قرمز

ظروف یکبار مصرف و قابل برگشت موجود است.

R134a

استوانه آبی روشن

ظروف یکبار مصرف و قابل برگشت موجود است.

مبردها باید همیشه در مکانی خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند.

برای آماده شدن برای HFO1234yf، تکنسین های خدمات به موارد زیر نیاز دارند:

اجزای سیستم مبرد HFO1234yf نباید با قطعاتی که از سیستمی که از نوع دیگری از مبرد استفاده می کند یا از یک وسیله نقلیه نجات یافته جدا شده اند جایگزین کرد.

روان کننده های مورد استفاده در سیستم های HFO1234yf ممکن است با آنهایی که در حال حاضر استفاده می شوند متفاوت باشند. کمپرسورهای هیبریدی که توسط موتورهای الکتریکی ولتاژ بالا هدایت می شوند یا مجهز به سیستم های تهویه مطبوع متحرک هرمتیک هستند، از روغن های مختلفی استفاده می کنند.

تست عملکرد تهویه مطبوع (عمومی)

روش هایی را برای آزمایش و بازرسی سیستم های تهویه مطبوع توضیح می دهیم. قبل از سرویس یا عیب یابی سیستم تهویه مطبوع، بررسی های اولیه ای باید انجام شود.

مرحله 1. وسیله نقلیه را در یک منطقه سایه دار پارک کنید. درها یا پنجره های خودرو را باز کنید تا هوای داخل آن تخلیه شود. دمای محیط و رطوبت نسبی را ثبت کنید.

مرحله 2. بررسی بصری برای آسیب شلنگ. همه کانکتورها را برای علائم نشتی یا روغن بررسی کنید. به دنبال پیچ خوردگی، خمیدگی یا ترک خوردگی آب و هوا باشید.

 

مرحله 3. بررسی بصری برای آسیب در محفظه کمپرسور. تسمه های محرک را از نظر کشش و آسیب دیدگی بررسی کنید. شلنگ تخلیه اواپراتور مسدود نشده است.

مرحله 4. مطمئن شوید که باله های خنک کننده کندانسور با موانعی مانند حشرات، برگ ها یا علف مسدود نشده اند. فن کندانسور کار می کند و در جهت صحیح کار می کند.

مرحله 5. چک کنترل ها:

کنتل را در موقعیت هوای تازه؛ حداکثر خنک کننده؛ بالاترین سرعت دمنده؛ قرار می دهیم .

 

 مرحله 6. برای ثبت دمای هوای تخلیه، یک دماسنج را در نزدیکترین خروجی هوا به مرکز دایره قرار دهید.

مرحله 7. هر دو دریچه کوپلینگ شیلنگ سرویس فشار قوی و کم فشار واحد سرویس را به درگاه های پرکننده سیستم وصل کنید.

مرحله 8. گیربکس را در حالت خنثی قرار دهید و موتور را روشن کنید. تهویه مطبوع را روشن کنید و دور موتور را به 1500 RPM برسانید سپس اجازه دهید سوزن های فشارسنج ثابت شوند.

مرحله 9. مقدار فشار و دما را ثبت نموده و با نمودارهای عملکرد مقایسه کنید.

دمای محیط ©

دمای هوای تخلیه  ©

فشار پایین جانبی (بار)

فشار بالا جانبی (بار)

20

4-10

1.6 – 2.2

10 – 13

25

5-12

1.7 – 2.4

11 – 15

30

6-13

1.8 – 2.6

12 – 17

35

8-14

1.9 – 2.8

13 – 19

اگر عملکرد سیستم کمتر از آنچه در نمودار عملکرد توضیح داده شده است، تعمیرات لازم را انجام دهید، تست نشت را انجام دهید.

ابزار اندازه گیری فشار


تشخیص دقیق و تعیین عملکرد سیستم تهویه مطبوع و مهمتر از آن، نقص عملکرد، تا حد زیادی به توانایی تکنسین در تفسیر فشار سنج بستگی دارد. اهمیت مجموعه گیج اغلب با گوشی پزشکی مقایسه می شود.

قرائت نامناسب گیج عمدتا به مشکل خاصی مربوط می شود. با این حال، ممکن است بیش از یک مشکل وجود داشته باشد. سیستمی که به طور معمول کار می کند دارای یک خوانش فشار گیج پایین است که با دمای مبرد مایع مطابقت دارد زیرا به بخار تبدیل می شود در حالی که گرما را از هوای جاری بر روی سطح کویل اواپراتور حذف می کند. قرائت‌های گیج بالا باید با دمای بخار مطابقت داشته باشد، زیرا بخار به مایع تبدیل می‌شود در حالی که گرمای خود را به هوای محیطی که از کندانسور جریان می‌یابد می‌دهد.

هر گونه انحراف از قرائت های گیج معمولی وابسته به محیط، نشان دهنده یک نقص است. این نقص، اگر در داخل سیستم باشد، ممکن است به دلیل دستگاه کنترل معیوب، محدودیت یا قطعه معیوب باشد. لازم به ذکر است که نصب یا محل نامناسب قطعات در یک سیستم تازه نصب شده ممکن است بر عملکرد سیستم تأثیر بگذارد. موتور خودرو نیز ممکن است بر عملکرد سیستم تأثیر بگذارد و به عنوان قرائت های غیرعادی گیج نمایان گردد.

گیج فشار پیش از بررسی

همیشه گیج‌های فشار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سوزن‌ها در هر دو طرف پایین و بالا در فشار اتمسفر صفر هستند. اگر سوزن(ها) روی صفر قرار نگرفت، شلنگ ها را بردارید، هر دو شیر را باز کنید، صفحه را جدا کنید و پیچ قابل تنظیم را به آرامی بچرخانید تا سوزن ها روی صفر قرار گیرند. شیلنگ ها را دوباره وصل کنید و شیرها را ببندید.

گیج های فشار در شرایط عادی قرائت می شوند

گیج ها عملکرد عادی سیستم AIC را نشان می دهند.

اگر خوانش فشار به دمای محیط با آنها متفاوت باشد، احتمالاً سیستم معیوب است.

مهم: گیج فشار (کم و زیاد) به دمای محیط بستگی دارد.

1. فشار پایین (مکش) در مقابل دمای محیط

مثال:

دمای بیرون 25 درجه سانتیگراد است. فشار تخلیه ای که اندازه گیری کردیم 12 بار (170psi) است. نمودار نشان می دهد که وضعیت در ناحیه فشار عادی است.

عملکرد معیوب سیستم AIC

همانطور که قبلا ذکر کردیم، قرائت صحیح گیج فشار ممکن است مشکل خاصی را نشان دهد یا با مشکلات احتمالی مرتبط باشد.

توجه: (F) کمپرسور با جابجایی ثابت، (V) کمپرسور با جابجایی متغیر

فشار طبیعی است، سیستم AIC خنک نمی شود.

علل احتمالی

  • هوای گرم به داخل واحد تبخیر یا محفظه مسافر نفوذ کرده است.
  • نفوذ آب گرم در بخاری.
  • یخ روی هسته اواپراتور.

نرمال عادی

یک سیستم تهویه مطبوع که هوای سرد را برای مدتی پس                         

از آن هوای گرم می دمد احتمالاً در حال یخ زدن است. این می تواند ناشی از هوا و رطوبت در سیستم باشد که اجازه می دهد یخ تشکیل شود و لوله روزنه را مسدود کند.

علل احتمالی

  • وضعیت عادی در صورت دمای محیط. بسیار بالا است
  • شارژ مبرد اضافی، 30٪ بیشتر.
  • کندانسور بیش از حد گرم شده است. فن کندانسور معیوب (چرخش کند یا بدون چرخش).
  • وجود هوا در سیستم تهویه مطبوع بیش از 6 درصد هوا می تواند باعث کاهش شدید عملکرد خنک کننده شود.
  • (V) شیر تنظیم کننده جابجایی کمپرسور معیوب است.
  • انسداد در P. انشعاب بین شیلنگ فیلتر کمپرسور و کندانسور، اما پس از خواندن نقطه H.P.

علل احتمالی

 

  • وضعیت عادی در صورت دمای محیط. بسیار کم است
  • مقدار بسیار کم مبرد نشتی را بررسی کنید.
  • شیر انبساط (یا لوله دهانه) تا حدی بسته یا مسدود شده است.
  • انسداد بین فیلتر و اواپراتور.
  • انسداد در P. انشعاب بین شلنگ کمپرسور و کندانسور فیلتر، اما قبل از H.P. نقطه خواندن

 

فشار کم – زیاد، فشار بالا – زیاد

علل احتمالی

  • کلاچ برقی کمپرسور درگیر نشده است. اگر ولتاژ کلاچ کم باشد یا سیم پیچ های کلاچ مقاومت زیادی داشته باشند، ممکن است کلاچ برای به حرکت درآوردن کمپرسور درگیر نشود. همچنین بررسی کنید که آیا رله کلاچ هنگام روشن شدن تهویه مطبوع ولتاژ دریافت می کند یا خیر.
  • تسمه کمپرسور پرید. احتمالاً ناشی از ناهماهنگی قرقره ها است.
  • کمپرسور آسیب دیده
  • (V) شیر تنظیم کننده جابجایی کمپرسور معیوب است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *