مقالات تخصصی فارس کوروش

سیستم تهویه خودرو (قسمت چهارم)

نصب و درایو کمپرسور

این مجموعه شامل یک براکت برای نصب کمپرسور به موتور، یک قرقره هرزگرد، تسمه محرک کمپرسور و احتمالاً و قرقره محرک اضافی برای میل لنگ است.

براکت کمپرسور از صفحه، چدن، فولاد یا آلومینیوم ساخته شده است، این براکت باید کیفیت جذب نویز عالی را به ویژه در صورت استفاده از کمپرسور پیستونی نشان دهد.

قرقره Idler به منظور تنظیم تسمه استفاده می‏ شود، همچنین زمانی که یک تسمه فاصله زیادی بین قرقره ها برای جذب ارتعاشات تسمه دارد استفاده می شود. برخی از خودروها یک قرقره اضافی برای قرار دادن تسمه محرک A/C ندارند، در این موارد یک قرقره اضافی روی قرقره میل لنگ موجود پیچ می شود.

کندانسور

عملکرد کندانسور این است که به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می کند و اجازه می دهد گرما از مبرد داغ به هوای خنک کننده خارج شود.

کندانسور خودکار تهویه تقریباً شبیه رادیاتور موتور خودرو است. دارای باله ها و لوله هایی است که با یک ورودی شروع می شود و به سمت خروجی یا تخلیه ختم می شود. این قطعه تهویه معمولاً درست در مقابل رادیاتور قرار می گیرد، جایی که جریان هوای آزاد را از مشبک و فن موتور موجود دریافت می کند. در برخی مدل‌ها، مکان آن ممکن است متفاوت باشد، اما تقریباً همیشه در نزدیکی مشبک که جریان هوای آزاد انتظار می‌رود، باشد. در خودروهای دیفرانسیل جلو، برای اطمینان از عملکرد بالا، از فن های خنک کننده الکتریکی روی کندانسورهای تهویه استفاده می شود.

مبرد ورودی به کندانسور، بخار با فشار بالا و دمای بالا خواهد بود. همانطور که بخار مبرد از طریق لوله های کندانسور حرکت می کند، گرما به هوای خنک تر محیط منتقل می شود. بخار مبرد متراکم شده و به حالت مایع تبدیل می شود.

در این مرحله مقدار زیادی گرما منتشر می شود و مبرد اکنون مایعی داغ و با فشار بالا خواهد بود.

انواع طراحی

سرپانتین

این نوع کندانسور از یک لوله بلند تشکیل شده است که با باله های خنک کننده در بین لوله ها روی خود پیچیده شده است. عمدتا در سیستم های تهویه قدیمی R12 استفاده می شود.

طراحی جریان موازی

این طرح بسیار شبیه رادیاتور جریان متقاطع است. به جای اینکه مبرد از یک گذرگاه عبور کند (مانند نوع سرپانتین)، اکنون می تواند در چندین گذرگاه حرکت کند. این باعث می شود سطح بزرگ تری برای تماس با هوای خنک محیط فراهم شود. اکثر سازندگان طرح جریان موازی را برای این نسخه انتخاب می کنند. آنها تقریباً 25٪ کارآمدتر از کندانسورهای سرپانتین هستند.

بسیاری از وسایل نقلیه جدیدتر با کندانسورهای جریان موازی MICRO-TUBE ساخته می‏شوند. این کندانسورها با گذرگاه‌های کوچک، راندمان سیستم‌های تهویه را به طرز چشمگیری افزایش داده‌اند، با این حال شستشوی آنها حتی از برادران بزرگ‌ترشان غیرممکن است و باید تعویض شوند.

اکثر وسایل نقلیه مجهز به “micro-tube” و همچنین بسیاری از طرح های اصلی جریان موازی، شامل خشک کن گیرنده نیز می شوند. این می تواند یک مزیت واقعی در هنگام سرویس سیستم AC با استفاده از جایگزینی خودکار دستگاه فیلتر باشد.

آب بندی فوم

این مهر و موم ها بین کندانسور و رادیاتور تعبیه شده اند تا از خروج هوای گرم شده محیطی از بالا، پایین یا دو طرف فضای بین (معمولاً 25 میلی متر) رادیاتور و کندانسور جلوگیری کنند.

همانطور که هوای محیط از طریق کندانسور توسط فن کندانسور (یا رادیاتور) کشیده می شود، دمای آن افزایش می یابد. اگر بین کندانسور و رادیاتور شکاف وجود داشته باشد، این هوای گرم شده را می توان از طریق کندانسور به گردش درآورد. این باعث افزایش دمای کندانسور و کاهش عملکرد سیستم تهویه می شود.

فن برقی کندانسور

فن کندانسور تهویه یک فن با ترموستاتیک یا سیستم کنترل شده است که هوا را از کندانسور تهویه می کشد.

اکثر وسایل نقلیه دارای تهویه به یک فن برقی برای کمک به جریان هوا نیاز دارند، بسته به اینکه فن در کدام سمت کندانسور قرار می گیرد، هوا را از طریق کندانسور فشار می دهد یا می کشد.

اکثر خودروها به دلیل فشارهای عملیاتی بالا به این خنک کننده کندانسور اضافی نیاز دارند. همچنین اکثر وسایل نقلیه مدرن اکنون دارای مشبک های کوچکتر یا دهانه میله سپر هستند. این امر باعث ایجاد شرایط بد جریان هوا به خصوص با مقدار جریان هوا روی کندانسور می شود.

فن کندانسور با تهویه به روش های مختلفی کار می کند

اواپراتور

مبرد به صورت مایع سرد کم فشار وارد کویل اواپراتور می شود. هنگامی که این مایع از سیم پیچ اواپراتور عبور می کند، گرما از هوای گرمی که از پره های اواپراتور می دمد به مبرد خنک تر منتقل می شود. این هوایی که اکنون خنک شده است، سپس از طریق موتور دمنده به داخل کابین هدایت می شود.

هنگامی که حرارت کافی برای ایجاد تغییر حالت وجود داشته باشد، مقدار زیادی از گرما از هوا به مبرد منتقل می شود. این باعث می شود که مبرد از مایع سرد کم فشار به بخار سرد تبدیل شود.

با وزش هوای گرمتر در پره های اواپراتور، رطوبت موجود در آن هوا (رطوبت) روی پره های اواپراتور خنک تر متراکم می شود. سپس رطوبت متراکم شده از طریق لوله های تخلیه واقع در قسمت زیرین کیس اواپراتور خارج می شود. به همین دلیل است که وقتی کولر گازی روشن است، می بینید که از زیر ماشین آب می چکد.

تهویه در واقع فضای داخلی خودرو را خنک نمی کند. کاری که واقعا انجام می دهد این است که گرما و رطوبت را از آن حذف می کند.

در یک خودروی سواری معمولی، اواپراتور معمولاً در داخل محفظه سرنشین قرار دارد و در داخل یا زیر داشبورد قرار داده شده است. برخی از وسایل نقلیه، معمولاً ون یا SUV، دارای دو اواپراتور هستند. یکی در زیر صفحه ابزار و دیگری در داخل یا سمت عقب خودرو قرار دارد.

اواپراتورها معمولاً از آلومینیوم ساخته می شوند. آنها شبیه رادیاتورها هستند، فقط از نظر اندازه کلی ضخیم تر و کوچکتر هستند.

اواپراتور

شیرهای انبساط حرارتی

شیر انبساط (TXV) در سیستم در ورودی اواپراتور قرار می گیرد و وظیفه آن کنترل میزان مبرد ورودی به اواپراتور است. شیر انبساط به عنوان “خط جداکننده” بین بخش های فشار بالا و پایین سیستم عمل می کند.

شیر انبساط حرارتی (TXV) دارای یک دستگاه سنجش دما (لامپ حسگر) است که دما را در خروجی اواپراتور اندازه گیری می کند و سیگنالی را به میله متحرک داخل شیر انبساط می فرستد. هر چه اواپراتور گرمتر باشد، جریان مبرد بیشتری مورد نیاز است و بالعکس.

هنگامی که دمای لوله خروجی اواپراتور افزایش می‌یابد، مبرد در لوله مویین منبسط می‌شود و دیافراگم را به سمت پایین فشار می‌دهد و در نتیجه پین ​​را نیز به سمت پایین فشار می‌دهد که باعث دور شدن توپ از دهانه اندازه‌گیری می‌شود و اجازه می‌دهد مبرد بیشتری وارد سمت ورودی اواپراتور شود.

همانطور که لوله خروجی اواپراتور سردتر می شود، مبرد در لوله مویین منقبض می شود که باعث می شود دیافراگم و پین به سمت بالا حرکت کنند و به توپ اجازه می دهد به سمت دهانه اندازه گیری حرکت کند و جریان مبرد را محدود می کند. لوله خروجی گرمتر می شود و روند از نو شروع می شود.

شیر انبساط حرارتی بلوک با شیر انبساط که قبلا ذکر شد تفاوت دارد زیرا دارای چهار درگاه است، اگرچه عملکرد اصلی دقیقاً یکسان است. عملکرد شیر بلوک هنوز از طریق انبساط / انقباض مبرد در یک دیافراگم است، اما از طریق لوله جداگانه (لوله مویرگی) حس نمی شود. با تغییر دما و فشار مبرد که از خروجی اواپراتور از شیر بلوک عبور می کند، احساس می شود.

هنگامی که مبرد از سمت خروجی اواپراتور از روی عنصر حسگر عبور می کند، انبساط یا انقباض مبرد اتفاق می افتد که باعث می شود پین فعال کننده توپ را دور یا به دهانه اندازه گیری نزدیک کند. این اجازه می دهد تا مبرد کم و بیش وارد ورودی کویل اواپراتور شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *