لوله اوریفیس
در سیستم لوله سوراخ، مبرد مجبور می شود از طریق یک محدودیت ریز (روزنه) جریان یابد. این باعث افت فشار (و دما) در مبرد ورودی به اواپراتور می شود.
سرعت جریان، به اختلاف فشار در سراسر مسیر بستگی دارد.
یک فیلتر گازی ظریف در دو طرف ورودی و خروجی اوریفیس قرار دارد تا هرگونه آلودگی را از عبور به اواپراتور فیلتر کند.
لوله های اوریفیس بسته به سیستم تهویه دارای محدودیت های اندازه متفاوتی هستند. این اندازه های مختلف را می توان با رنگ لوله پلاستیکی بیرونی شناسایی کرد.
گیرنده خشک کن فیلتر
خشک کن های گیرنده همیشه در سیستم های تهویه با دریچه انبساط استفاده می شوند. آنها در قسمت بالای سیستم مبرد، معمولاً بین ورودی شیر انبساط و خروجی کندانسور قرار دارند. بسیاری از خودروهای مدل بعدی دارای خشک کن گیرنده در مجموعه کندانسور یا روی آن هستند.
فیلتر خشک کن به عنوان فیلتر ذرات، ظرف ذخیره مبرد و مهمتر از همه جاذب رطوبت عمل می کند.
رطوبت، دما و مبرد باعث ایجاد اسید هیدروفلوئوریک و کلریدریک می شود. دانههای سیلیکاژل (خشککننده) که در فیلتر خشککن قرار دارند، مقدار کمی رطوبت را جذب میکنند و در نتیجه از تشکیل اسید جلوگیری میکنند.
امروزه اکثر فیلتر خشک کن های مبرد فاقد شیشه دید هستند. این به این دلیل است که روغن PAG کف می کند و تصور نادرستی از شارژ کم گاز را ایجاد می کند. اگر FDR دارای شیشه جهت دیدن بود، هنگام مشاهده از تشخیص صحیح اطمینان حاصل کنید.
مهم: اطمینان حاصل کنید که اتصال نشان داده شده با کلمه “IN” به خروجی کندانسور متصل است.
آکومولاتور
آکومولاتورها فقط در سیستم های تهویه لوله اوریفیس استفاده می شوند که در سمت پایین بین خروجی اواپراتور و ورودی کمپرسور قرار دارند.
عملکرد آکومولاتور ذخیره مبرد، فیلتر ذرات، جذب رطوبت و جداسازی بخار از مبرد مایع است. فرآیند معمولی سیستم لوله اوریفیس زمانی کار می کند که مبرد از سیم پیچ اواپراتور به عنوان مخلوطی از بخار و مایع خارج شود. این مایع وارد آکومولاتور می شود و به پایین می افتد. بخار به سمت بالا می رود و روی کمپرسور ادامه می یابد. مبرد مایع در پایین باتری به تدریج تبخیر می شود. این بخار بالا می رود و سپس به داخل کمپرسور کشیده می شود.
نکته مهم: آکومولاتورها و خشک کن ها دارای یک ماده خشک کن در داخل هستند. هنگامی که یک سیستم تهویه باز می شود، رطوبت طبیعی هوا وارد سیستم تهویه می شود و ماده خشک کننده می تواند کاملاً اشباع شود. به همین دلیل، مهم است که هر زمانی که سیستم تهویه به اتمسفر باز می شود، آکومولاتور یا خشک کن گیرنده تعویض شود.
حلقه های "O"
ring یک واشر لاستیکی به شکل چنبره با سطح مقطع گرد است که به گونه ای طراحی شده است که در یک شیار قرار گیرد و در هنگام مونتاژ بین دو یا چند قسمت فشرده شود و یک مهر و موم در سطح مشترک ایجاد کند.
مهم: حلقه های O در اندازه های مختلف متریک و استاندارد اینچی موجود هستند. اندازه ها با قطر داخلی (I.D.) و قطر مقطع (ضخامت) مشخص می شوند.
حلقه استاندارد “O” که در سیستمهای تهویه قدیمی R12 استفاده میشده است به نام NBR (لاستیک نیتریل) شناخته میشود. آنها معمولا سیاه هستند، اما می توانند هر رنگی باشند. محدوده دما برای NBR 30- تا 110 است
امروزه در اکثر سیستم های تهویه R134a استفاده می شود
حلقه های O NBR (Hydrogenated NBR)
مزیت بزرگ آن، محدوده دمایی آن از -30 تا 150 درجه سانتیگراد است که یک پیشرفت بزرگ در NBR است. HNBR دارای مقاومت عالی در برابر حرارت و روغن، سوخت بهبود یافته، مقاومت در برابر ازن و مقاومت در برابر سایش خوب است.
HNBR اغلب سبز هستند، اما می توانند رنگ های دیگری نیز داشته باشند. فورد از HNBR سبز استفاده می کند، ولوو شروع به استفاده از HNBR آبی کرد و بعداً آن را به HNBR زرد تغییر داد. در حال حاضر، تقریباً هر خودروسازی از بیش از یک رنگ در سیستم های تهویه خود استفاده می کند.
خطوط و شیلنگ های AIC
خطوط و شیلنگ های سیستم تهویه جزء جدایی ناپذیر سیستم هستند. آنها مبرد و روغن را بین اجزای سیستم هدایت می کنند و از نشتی در شرایط مختلف از دما و فشار پایین تا دما و فشار بالا جلوگیری می کنند. قطر شیلنگ و نوع آن بر اساس کاربرد تعیین می شود: لوله سفت و سخت (خطوط) بین خطوط اواپراتور و مبرد مایع (دما و فشار کم) و لوله انعطاف پذیر (شلنگ) بین کندانسور و کمپرسور (فشار و دما بالا).
شیلنگ مبرد برای انتقال موثر مبرد (هم مایع و هم گاز) بدون در نظر گرفتن گرم یا سرد بودن آنها طراحی شده است.
این دستگاه دارای طراحی انعطاف پذیر است تا به راحتی در داخل سیستم تهویه قرار گیرد. همچنین مجهز به چین خوردگی فلزی است که از نشتی جلوگیری می کند.
از آنجا که اندازه مولکولی کوچک و فشار عملیاتی بالای مبرد، شیلنگ ها دارای یک پوشش داخلی نایلونی هستند. این برای کاهش نشت مبرد معمولی است که به طور طبیعی از طریق تخلخل شیلنگ های لاستیکی رخ می دهد.
معمولا شیلنگ ها در 4 بعد تجاری مختلف وجود دارند
- سایز 6 (3/4 اینچ O.D. – 5/16 اینچ I.D.) برای اتصالات 3/8 اینچی
- سایز 8 (29/32 اینچ O.D. – 13/32 اینچ I.D.) برای اتصالات 1/2 اینچی
- سایز 10 (1 اینچ O.D. – 1/2 اینچ I.D.) برای اتصالات 5/8 اینچی
- سایز 12 (1 3/32 اینچ O.D. – 5/8 اینچ I.D.) برای اتصالات 3/4 اینچی
پورت های شارژ
پورت های سرویس دسترسی به سیستم تهویه را برای بررسی فشار سیستم، اضافه کردن مبرد یا کشیدن خلاء فراهم می کنند.
هر نوع مبرد، R-12، R134a یا 1234yf دارای نوع پورت سرویس مخصوص به خود است تا از آلودگی متقابل تصادفی جلوگیری کند.
به طور معمول سیستم تهویه شامل دو پورت شارژ یا شیر سرویس است. هر کدام برای قسمت های بالا و پایین سیستم. شیر سرویس سمت پایین یا پورت شارژ بین خروجی اواپراتور و ورودی کمپرسور و درگاه شارژ سمت بالا در هر نقطه بین خروجی کمپرسور تا ورودی شیر انبساط قرار خواهد گرفت. پورتهای با اندازههای مختلف دو طرف بالا و پایین سیستم تهویه را شناسایی میکنند. برای بستن دهانه درگاه شارژ و جلوگیری از نشتی از درپوش پلاستیکی با مهر و موم لاستیکی استفاده می شود.
مهم: اکثر شیرهای شریدر اندکی نشتی دارند. از نصب کلاهک محافظ پلاستیکی اطمینان حاصل کنید. شیرهای شریدر طراحی شده برای R134a فقط باید در سیستم های R134a استفاده شوند. این به دلیل مواد مهر و موم استفاده شده است.
در سیستم های R134a (یا 1234yf)، پورت های سرویس به عنوان پورت های اتصال سریع شناخته می شوند. آنها به جفتهایی نیاز دارند که برای دسترسی به فشار مبرد به درگاههای شارژ بچسبند.
درگاههای سرویس قدیمیتر سیستم R12 (تا سال 1994)، اتصالات فلر رزوهداری بودند که شیلنگهای سرویس روی آنها رزوه میشدند.
پورت شارژ سمت بالا R134a
پورت شارژ پایین R134a
HF1234yf – کوپلرهای سریع
R134a – کوپلرهای سریع