تهویه خودرو چگونه کار می کند?
سیستم تهویه خودرو اولین بار در اوایل دهه 1940 در خودروها مورد استفاده قرار گرفت. در طول این سالها، سیستمهای تهویه خودرو تغییرات زیادی را تجربه کردهاند، اگرچه مفهوم اصلی تهویه خودرو دست نخورده باقی مانده است.
اجزای اساسی موجود در کولر خودرو عبارتند از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، خشک کن گیرنده و شیر انبساط. همه این اجزا وظیفه خاصی دارند. لوله های سخت و شیلنگ های انعطاف پذیر همه اجزای سیستم تهویه را به هم متصل می کنند. مبرد تحت فشار در هر دو حالت (بخار یا مایع) از کل سیستم عبور می کند.
برای درک عملکرد پنج جزء اصلی یک سیستم تهویه خودرو به یاد داشته باشید که واحد تهویه به دو طرف تقسیم می شود:
– سمت بالا سیستم به قطعاتی اطلاق می شود که تحت فشار و دمای بالا هستند. این اجزا با لوله های با قطر کمتر و در قسمت لمسی بسیار داغ شناسایی می شوند.
– سمت پایین سیستم به قطعات کم فشاری اشاره دارد که قطر آنها تا شیلنگ ها و لوله ها بیشتر است و این قطعات در تماس سرد می شوند. این برای تشخیص بسیار مفید است.

کمپرسور
کمپرسور اسب کاری سیستم تهویه است که توسط یک تسمه محرک متصل به میل لنگ موتور نیرو می گیرد. هنگامی که سیستم تهویه هوا روشن است، کمپرسور بخار مبرد را تحت فشار بالا به کندانسور پمپ می کند.
کندانسور
کندانسور وسیله ای است که برای تبدیل بخار مبرد پرفشار به مایع استفاده می شود. جلوی رادیاتور موتور نصب می شود و ظاهر آن بسیار شبیه رادیاتور است. بخار به مایع تبدیل می شود زیرا گرما از طریق جریان هوا از کندانسور خارج می شود.
گیرنده خشک کن
اکنون مبرد مایع به سمت گیرنده خشک کن حرکت می کند. این یک مخزن کوچک برای مبرد مایع است و هر گونه رطوبتی که ممکن است به مبرد نشت کرده باشد را حذف می کند.
دریچه انبساط
مبرد مایع تحت فشار از گیرنده خشک کن به سمت شیر انبساط جریان می یابد. شیر انبساط فشار را از مبرد مایع حذف می کند.
اوپراتور
اواپراتور وسیله دیگری است که ظاهری شبیه به رادیاتور خودرو دارد. دارای لوله و باله است و معمولاً در داخل کابین سوار می شود. همانطور که مبرد سرد و کم فشار وارد اواپراتور می شود، تبخیر می شود و گرما را از هوایی که از محفظه مسافر می آید جذب می کند. فن دمنده داخل محفظه سرنشین، هوا را به بیرون اواپراتور هدایت می کند، بنابراین هوای سرد در داخل خودرو به گردش در می آید.
بازگشت به کمپرسور
سپس کمپرسور بخار مبرد کم فشار را به داخل می کشد تا چرخهی دیگری شروع شود.
سه نوع سیستم تهویه خودرو وجود دارد: Orifice Tube، شیر انبساط یا ترکیبی از این دو که در سیستم های تهویه قدیمی تر یافت می شود.
سیستم شیر انبساط
این سیستم از یک شیر انبساط برای اندازه گیری جریان مبرد به هسته اواپراتور استفاده می کند. شیر انبساط از یک سنسور دما در هسته اواپراتور برای تعیین میزان مبرد استفاده می کند که اجازه عبور از دهانه متغیر خود را می دهد.
